Drömmar och fantasier

Här är lite bilder från Eureka, som ligger nästan 4 timmar norrur från oss. Vi (Dennis, Ruth, deras hund Sunny och jag) åkte dit fredag-lördag för att hälsa på deras dotter Amber som bor där, och gå på the 20th annual Redwood Jazz Festival. Eureka är en mycket egen liten stad, uppe i Humboldt County (som väl har högst andel hippies i hela California). Det är mycket... speciella människor där uppe, men stämningen är väldigt avslappnad, och det är en söt liten stad med massa viktoriansk arkitektur. Tydligen är många av samhällena där uppe grundade av skandinaviska immigranter, främst timmermän. Allt där uppe kretsar ju runt de gigantiska redwood-träden, och tydligen samlades många svenskar och norrmän där, eftersom de ju visste hur man hanterar trä.
Eureka var också den staden där den 6.5-jordbävningen som var för ett par månader sen gjorde mest skada, och det gick att se överallt. Inga rasade byggnader eller så, men sprickor och mindre förstörelse kan man fortfarande se.
Hur som helst - vi hade ett par trevliga dagar med hippiesarna, och nu är vi tillbaka i Lake County, och as we speak så håller mamma, pappa och Jonatan på att köra upp från San Francisco! Så galet roligt!

The Girl and the Robot

Happy Up Here

Pony pony run run

Såhär spännande är det att kära lilla familjen (-Henk förstås) kommer hit till kära lilla Lake County om mindre än tre dagar!!! Idag regnar det katter och hundar utomhus, och om 20 minuter sticker jag iväg på cellolektion. Här är lite franskt dagen till ära:

Gympa i USA - Friidrott?

I helgen tog Dennis och Ruth med mig och Léa till Sacramento över en natt. Vi bodde på hotell precis bredvid The Capitol (där ju käre guvernör Arnold jobbar), och tog därför ett par timmar på lördagen till att gå runt i denna vackra byggnad. Fullt med porträtt på gamla guvernörer och vacker interiör! Senare på kvällen hade vi stor familjemiddag för att fira Amber (Dennis & Ruths dotter) som fyllde 30, och sen gick vi på musikalen "Chicago". Helt fantastiskt!

Nu, eftersom Tom och Carol (mina egentliga värdföräldrar) är på kryssning i Brasilien, så bor jag tillfälligt hos the Darlings, Dennis är ju min Rotarycounselor. Utsikten från deras hus inspirerar inte till något annat än att bara rycka tag i kameran och go crazy!

Hey guys, guys, guys - guess WHAT!?

Naima and Léa

Ungerska Marton, Léa, Naima och franska Gabar

Pernille och Naima, Pearl Harbor
Regnbågen från Diamond Head

Waikiki Beach!

Australiensiska Kim, italienska Benny, danska Pernille, Naima och Léa

Familjen Waikiki!!!

Och jag vet inte varför denna bilden inte ville ställa sig upp, men här är i alla fall Naima in charge of the Catamaran!!!

The Waikiki Family

Så var det äntligen, efter nästan ett års väntan, dags för den här resan. Hawaii. En vecka. Med 43 Rotaryutbytesstudenter. Vi samlades en rutten måndag eftermiddag på ett hotell i San Francisco, och tillbringade en natt med att inte sova alls, utan bara sitta och prata, lära känna varandra (det var folk från andra distrikt än mitt alltså - folk som bor i Montana, Colorado och Nevada) litegrann. Efter kanske någon timmas sömn var det bara att dra sig upp och iväg till flygplatsen, och efter 4-5 timmar på planet var vi äntligen i Honolulu, Hawaii!!! Varmt, soligt och mysigt är vi alla så förväntansfulla med våra blomhalsband och allt!

Vi stack direkt ner till stranden och solade och badade (vilket vi sen gjorde resten av dagarna så fort det inte fanns något annat att göra). Köpte frozen yoghurt och bara myste i solen! Sen lagade vi lite pasta till hela gänget i köket på hotellrummet, och alla åt middag där.

Resten av resan var upplagd så att vi hade någon sorts aktivitet tillsammans på förmiddagen (oftast, ett par gånger hela dagen), och resten av tiden fick du hitta på vad du ville. En dag klättrade vi upp på Diamond Head, som är toppen av vulkanen som efter utbrott skapade ön Oahu. Det var helt galet vackert där uppifrån, man såg hela Honolulu och hela resten av ön. Vi hade också tur, det regnade lite innan vi kom dit, så det var världens regnbåge som gick rakt ner i havet på ena sidan och ner i staden på andra.

Vi åkte också ut till Pearl Harbor och fick se den sjunkna ubåten Arizona som fortfarande ligger kvar och läcker ut olja efter 50 år, gick på marknad och köpte billiga souvenirer, åkte till Dole's ananasplantage och fick pröva ananassorbet och se alla olika sorters ananasplantor. Vi åkte ut med en gigantisk 65-fots katamaran och snorklade, vi åkte på rundtur runt ön och fick se North Beach och dricka pina coladas. Vi byggde sandslott och var ytterst barnsliga. Vi åkte och fick träffa en riktig hawaiiansk chief, Chief Sielu, och fick se hur man knäcker kokosnötter, gör upp eld med bara pinnar, dansar och jonglerar med eld. Och sen har vi provsmakat och köpt mängder med macadamian nuts, som säljs i alla former och färger där. Vi besökte även djungeln och gick en lång, slingrig, smal och extremt lerig väg upp till ett litet vattenfall, där vi fick möjlighet att vara de djur vi ju egentligen är. Sen har vi haft kvällar på stranden när vi bara suttit och myst, kvällar i hotellets hot tub (de hade et hot tub och ett hotter tub som var helt kokhett) och haft bbq vid deras grillar. En kväll lagade även jag och två av fransmännen (det var Léa och Gabar från Marseille) (och en belgare som var snäll nog att hjälpa till) crêpes till hela bunten. Och det slutade i vispgräddekrig! En kväll gick vi till en "all-you-can-eat"-buffé, och det blev verkligen ALL YOU CAN EAT. Vi snodde även med oss en hel ananas därifrån som blev vår välsignade lilla son "Auwsome". Så var det en kväll vi alla åkte till en Luau, en sorts hawaiiansk festmåltid med mycket mat, mycket underhållning, dans och mycket hawaiiansk kultur!

Jag är fortfarande helt överväldigad över hela resan. Det har hänt så mycket, så mycket underbart bra saker, och jag är så glad att jag fick möjlighet att åka dit! Och att få uppleva allt detta med en sån underbar grupp! Hawaii är verkligen något speciellt, om ni någon gång får möjlighet att åka dit så GÖR DET! Så underbart vackert och helt fantastiskt! Hela kulturen med hula-dans, språket, klädseln (kokosnöts-bh och gräskjol, javisst!), naturen och allt är ju bara som grädde på moset! Men - om ni åker dit - förbered er för japaner!!! Mycket native hawaiians ser man inte mycket av på gatorna i Honolulu, det är japaner eller andra asiater för hela slanten! Och allting, restaurangmenyer såväl som vägskyltar, är både på engelska och japanska.

Och sen att det är med Rotary, med utbytesstudenter, gör ju bara saken bättre. Jag tror aldrig mitt hjärta har varit såhär stort! Som jag skrev förut, jag har verkligen hittat en ohana, en familj, här.

Nu är det middagsdags, jag återkommer med ett bildinlägg. För er som finns på facebook så har ni några timmars underhållning (jag tror närmare 800 bilder) där!

Mahalo nui tout le monde, enjoy life tout de suite!

Aloha!

Ananaser växer ju på träd därborta

Så tog även denna drömmen slut... Tufft men sant. Om jag ska beskriva förra veckan med ett ord kan jag inte göra annat än att skrika "UNDERBAR" för fulla muggar! Det var längesen en vecka gick så fort, men ändå lyckas innehålla så mycket kärlek och glädje!

För tillfället så håller jag på att organisera och sortera de dryga 3 000 bilder min kära D60 har fångat de senaste 8 dagarna, så en mer djupgående beskrivning om resan får vänta någon dag.

En sak måste jag säga dock, som alltid. Jag blir ju varenda gång så extremt förvånad över hur mycket my fellow exchangies faktiskt betyder för mig. Hur fantastiska människor de är, och hur mycket både jag och dem växer och förändras bara genom att umgås med varandra. Och har extremt roligt. Vi kom alla hit till USA för att skapa vänskapsband, men istället föll vi rakt i varandras armar som bröder och systrar.

A bientôt!

En ananasplanta på Dole's plantage i mitten på Oahu (ön vi var på - Hawaii innefattar ju flera olika öar)

Ja klagar gör vi inte!

Waikiki beach är inte så dumt, inte dumt alls! Sol och varmt, vi badar i vattnet med den perfekta temperaturen, äter frusen yoghurt, bränner sönder oss i solen - alla andra då. (Ja, mamma/mormor - SPF 60 hela tiden!)
Än så länge har vi inte gjort så jättemycket, vi har gått och lärt känna området, jag och mina rumskompisar (två tyska tjejer och en tjej från Thailand) hittade mataffären och allt sånt.
Nu måste jag springa och göra mig i ordning, vi ska ut på en katamaran och snorkla idag! Förhoppningsvis blir det lite surfning i eftermiddag också.
Aloha!

Prepare for take-off!!!

Idag blir det packning för hela slanten! Och cykeltur med Tom kanske, skypa med Henrik och studera "Once upon a mattress" (ska provsjunga för en roll i vårproduktionen på min skola), och öva hula-dansen som Carol lärt mig såklart!
Här är några bilder från förra söndagen!

'

What else?

74 timmar...

...och sen ar vi ivag!!! Eller, ja, PA vag i alla fall. Pa tisdag (efter en natt pa hotell i SF) flyger vi sen ut mot Waikiki beach, Pearl Harbor och alla mumsiga ananaser (the anananas, japp)!

Den har veckan har varit ratt bra. Forlat att jag inte har hort av mig mer, det har varit mycket att sta i. Forra helgen tillbringades med Lea i hemma hos mig i Clearlake, varav lordagen var min Rotaryklubbs stora arliga fundraiser - the Seafood Boil!

Detta lilla event innefattar 210 gaster, en valdans massa auktionsobjekt, och riktig Rotary-spirit! Vi fick allt hjalpa till fran dusk 'til dawn, med att diska alla kastruller som statt i ett dammigt skjul i ett ar sen forra arets event, duka om alla 26 borden (eftersom the high school volunteers som var dar kvallen innan hade missat mer an halften av allt som skulle vara dar. Men halla liksom, hur ska folket kunna ata hummer och krabba med BARA en liten tesked och en servett?), bara grejer hit och dit, och laga mat i stora koket. Glassasen, en karamellsas med pekannotter, blev var specialitet!

Vi tillbringade i princip hela kvallen i koket, och at hummerstjartar och brod med var karamellsas. Och James, en Rotarian i min klubb, det visade ju sig att han var en riktig kock, sa vi fick smaka pa hans specialgjorda korv och prime rib.

Ja, hela kvallen var galen, alla dar ute pa borden blev helt drankta i mat (alltsa verkligen, de haller ut alla musslor, krabbor, och andra skaldjur tillsammans med potatis och majskolvar PA borden i en stor hog, och sen ar det bara att hugga in!). Alla gasterna verkade nojda, ja valdigt nojda och glada faktiskt - alla auktionsobjekt blev salda, och klubben tjanade mycket pengar! Jag fick i uppdrag att bjuda pa en av objekten av min counselor, vilket var "A day at the range". Alltsa - the county sheriff gav den som kopte detta certifikat en dag pa deras shooting range, nar 4 personer fick komma och skjuta maskingevar helt lagligt! Tyvarr var det nagra andra, annu mer aggressivt bjudande Rotarianer som ocksa ville gora detta, sa vi fick den inte. Men ingen fara!

Men men, kvallen var tillslut over, och vi var ratt slut! Dagen efter var varm och skon, shortsvader, sa vi satt ute pa bryggan, tog lite bilder och pratade "duck spirit". Sen gav vi Lea skjuts hem i Carols lilla, bla sportbil!

Resten av veckan har varit ratt busy, fick komma in till Toms tandlakarpraktik och fa tanderna uppolerade. Hela onsdagen var det en field trip till FIDM (Fashion Institute of Design and Marketing) i San Francisco, vilket innebar 6 timmar i en skolbuss med 40 andra high school tjejer, och sen 2 timmar in the city. Eller alltsa, 2 timmar inne pa den skolan. San Francisco ar ju en sa farlig stad for oss Lake County-bor, sa vi far inte ens ga over gatan till Ghirardelli-butiken utan att ha en larare som haller en i handen.

Idag bar det ivag till Sacramento igen, ska ga pa min vardbror Dougs sista hockey game for sasongen. Jag och Tom ska forsoka fa Carol att ga med pa lite shopping ocksa, vi far se om vi lyckas. Hon ar ju the boss!

Aurora - Australia Gustav - Canada Linn - New Zealand Louise - California Lovisa - Australia Matilda - California Tobias - Kenya
Brainroad Films
Who?I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.