ebony and ivory

Godmorgon Sverige! (och ni andra som råkar förstå svenska men befinner sig någon annan stans på denna jord) Idag är det the spookiest day på hela året, HALLOWEEN!!! Vilket som sagt (tillsammans med alla andra komersiellt rätt så förstörda högtider) är helt gigantiskt. Alla klär ut sig i någon sorts kostym, dekorerar husen som inför jul, fast MYCKET mer än vi någonsin gör inför jul, och förbereder veckor i förväg. Och ikväll är det fullt med partyn, carneval och talent show på skolan för hela countyt, och såklart trick or treating (som ju over here inte har blivit en grej som slutar med arga insändare i tidningen av pensionärer som fått ketchup i brevlådan eller fasaden förstörd av ägg, nejdå, här är alla barnen så söta så söta och alla har TON med godis som de delar ut). Alla restauranger har pumpa som "special-smak" på allt, pumpkin pancakes, pumpkin milkshakes, ice cream, muffins, you name it!

Så, vad ska jag klä ut mig som? VET INTE ÄN! Har varit hemma från skolan med en riktig "head cold" de senaste dagarna, är mycket bättre nu, men min hals är fortfarande tjock och det är lite svårt att svälja. Men energin är tillbaka! Så, därför har mitt engagemang att få ihop någon bra costume inte varit så stor, så jag och Lori ska göra vårt bästa att åka och jaga efter något bra här i Clearlake... 

Nu sitter min värdfamilj (utökad denna helgen med Jims föräldrar Donna och Dave som är på finbesök från Fresno) och pratar med min värdstorebror som är utbytesstudent i Schweiz i år, och jag sitter här och lyssnar på Stevie Wonder och inser hur fruktansvärt länge jag redan vart borta och hur fort det har gått. Helt sjukt, det är ju mer än 11 veckor nu! Jag har också insett hur många saker som är lika med Sverige och USA, eller hur extremt amerikaniserat Sverige är jämfört med massa andra länder i världen. Nästan alla blir jätteförvånade när jag (som ju är utbytesstudent och "foreigner") vet vad en taco är, och har ätit kinamat, vi är liksom supposed to bli helt över-förvånade och extremt exalterade över allt häftigt här. Men vi har faktiskt mer än vi tror av det i Sverige! MEN - dom har inte kebab!!!

Nej nu ska jag packa iordning för ikväll: jag ska hem till Lindsey, med Natalia och Annie och en del annat folk ska vara där också, vi ska gå och trick or treata där hon bor (i "the Village"), och sen kolla på skräckfilmer hela natten. Toppen!!! 

comment

comment here:

jag heter
remember me?

e-mail address (will not be published):

url/blogg address:

commentr:

trackback
Who? I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.


Today is , it's
's day today.