Haydn-kick!

Inget gör mig piggare och gladare än ett ordentligt pass vid cellon, bara rocka loss med 3:e satsen i Haydn C-dur i racertempo eller riktigt gråtfärdigt långsamt (som det ska vara) i Preludet i Bachs andra svit. Det är nästan lika underbart som adrenalinkicken som slår in efter en fotbollsmatch eller ordentligt träningspass (mamma och pappa, ni vet ju hur jag brukade vara på söndagkvällarna en gång i tiden...), och världens bästa läkemedel mot hemlängtan!   

Idag har vart en bra dag, och kan bara bli bättre, nytt avsnitt GG spelas in as we talk, och ska avnjutas i soffan strax, med Naimas special-kladdkaka och lite kokosbollar. Min värdfamilj (i synnerhet Jake, inte så förvånande) tyckte det var simply hilarious när jag förklarade historien bakom namnet på våra underbara svenska bollar. Jag var dock diskret till en början och sa, "Tjaa, det här är då vad vi svenska ungdomar kallar för en "negerdeg" , när man bara äter den med sked... Namnet på bollarna är lite omtvistat dock..." sen tog det två sekunder och min 13årige lillebror låg på golvet och skrattade så han grät. Så ja, idag har varit en liten bak-dag, och fler sådana kommer det att bli, och inte bara kakor! Andelen mat som äts här som är hemlagat är minimal!!! Absolut inte fast food som McDonken eller Taco Bell varje dag, men allt mer vanligt med "canned food", eller något annat som är riktigt snabbt fixat. 

Hur som helst, svenskt kök eller i alla fall sånt som jag tycker om skall jag allt dela med mig av! Och den matkultur som är här ska jag allt utforska så gott jag kan också, men om jag någon gång kommer lära mig göra Katreenas salsa som bara kan beskrivas med ett ord - AMAZING, det återstår att se. Vår lilla picknick på skolgården med chips och salsa på lunchen vände min dag idag förresten! 

Här är ett helt underbart sött "diplom" jag fick idag, som väl hörde ihop med den där cupcaken jag fick i fredags! 


comment
skrivet av: mamma

jag lyfte undan din cello idag, den såg så ledsen ut där den stod tyst och samlade damm. Jag saknar den levande cellomusiken, kul att du spelar Hayden igen!

2009-09-22 @ 14:31:21

comment here:

jag heter
remember me?

e-mail address (will not be published):

url/blogg address:

commentr:

trackback
Who? I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.


Today is , it's
's day today.