Sänalina (Saint Helena)

I riktig Cali-dialekt that is! Tycker riktigt synd om min lilla frenchie, Léa, som försökte förklara vart hon bodde, men inte en själ förstod när hon sa "santa 'elena". Hon har dock lärt sig nu! 

Tja, idag var det dags för fotbollsmatch igen, mot omtalade St. Helena. Och, tja, 6-1 till dem kan ju kännas som en riktig förlust, men när killarnas match mot samma lag innan oss förlorade med 12-1 så kändes det ändå helt okej! Men någon måste lagt någon sorts farlig jinx över vårt lag, ikväll fick vi skicka iväg stackars Mayra med en extremt svårt sprained ankle! Men man blir ständigt överraskad över hur allt är penga-fixerat här, när hon låg där och grät och skrek på avbytarbänken och vår coach tillslut fick tag på hennes mamma var det enda han sa: "Come over here, Mayra's really hurt, and bring her insurance information". Att man inte kan få hjälp i sådana situationer utan att hamna med en $ 10 000 - räkning är så ovant för mig! Så från och med nu ska jag allt bära med mig mitt lilla silvriga kort Rotary har försett mig med. 

Idag hade jag Advisory för första gången i skolan, det är en class dom har för alla på hela skolan där man i en halvtimma nån gång i veckan samlas i mindre grupper med en counselor på skolan och tar hand om framtidsplaner, college applications, financial aid applications osv. I min grupp med seniors är det full fräs på collegeplaner och folk som ska in i the Navy eller Army (förvånandsvärt vanligt här faktiskt, har en tjejkompis som ska göra det efter det här året). Så när vi gick hela varvet runt och alla berättat om sina framtida liv, deras nästa steg i livet - college, så fick jag presentera mig som utbytisen från Sverige som efter senior year och graduation i USA måste åka tillbaka och gå 2 år till i High School, och snacka om att de blev chockade!!! Men sen när jag berättade att universitetsutbildning och allt är gratis hemma, blev de ännu mer chockade, och min counselor avslutade allt med ett "So, what du you say guys, let's all go to Sweden, huh?"

En sista grej - jag har en tjej i min Honors English class som heter (barabara-baraaa) Sweden i efternamn!!! Helt seriöst!! Haha, så jag fick prata lite gott om Sverige, hon har bestämt sig för att åka dit någon gång i sitt liv! 

comment

comment here:

jag heter
remember me?

e-mail address (will not be published):

url/blogg address:

commentr:

trackback
Who? I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.


Today is , it's
's day today.