halvtomt eller halvfullt?

Det var en tanke som slog mig när jag var ute och sprang idag.. Med "Glass of Water" av Coldplay i öronen kom jag plötsligt att tänka på vad man alltid pratar om hur man ser på sitt liv, eller vad det nu må vara: är det halvfullt eller halvtomt? Det har ju bara att göra med inställning, hur man ser på sig själv och på livet. Är man en sådan som uppskattar det man har och lever med ett leende på läpparna och ett öppet hjärta och sinne, eller är man en sådan som jämt och ständigt ser till vad man inte har, vad man saknar? En sådan som ständigt har något att klaga på? 
Så vad har jag? Är mitt glas halvfullt eller halvtomt? Allvarligt talat, det har varit många dagar under de här månaderna jag har varit fruktansvärt osäker, men just nu? Absolut halvfullt! 

En sak är säker dock, att vara utbytesstudent, att leva ett helt annat liv, i en annan familj, i en annan stad, i ett annat land, en kultur lik inget man är van vid, innebär så himla mycket mer än man kan förstå när man står där med ansökningshandlingarna i handen och drömmande blick. Visst, efter ett antal intensivhelger med Rotex (gamla utbytesstudenter) och massvis med mejlutbyten med olika utbytesstudenter som har "been there, done that", så tror man att man har det under kontroll - visst, det kommer bli jobbigt, jag kommer saknar Sverige. Man intalar sig det, men man har inte någon aning om vad det är man ger sig in på, egentligen. 

Idag var det vanlig dag i skolan, kom dit jättetidigt eftersom Lori skulle på något frukostmöte. Men hade en mysig morgon med tjejerna up front, Andy var äntligen tillbaka efter att först ha dragit ut sina visdomständer i fredags, hon var fortfarande helt uppsvullen och man kunde se stygnen bak i munnen!!! Så ute i kylan (det är inte mer än kanske 10° C på morgnarna, och vi har ingen stans att vara på rasterna inomhus) satt jag, Andy, Natalia, Katie och Tori och pratade om varför, varför, varför så många väljer att gå med i armén istället för att fortsätta utbilda sig. För så är det här ute på landet, så mångas drömmar är så fruktansvärt begränsade av ekonomiska förutsättningar (många är fattiga, skola och utbildning är dyrt), och believe me, standardåldern för folk att gifta sig och skaffa barn här är mellan 19-22. Helt galet. Henrik, du skulle bara våga! 

Rotarylunch var det idag också, och dagen till ära (min counselor Dennis är out of town på något igen) fick jag skjuts till mötet med högsta hönset i skoldistriktet här, Bill McDougall! Fruktansvärt brokig och rolig person, går till jobbet i full kostym och converse, med håret i lång fläta på ryggen och mustasch. Han älskar musik, reggea och rock, och älskar  också att bestiga berg och surfa. Det var mycket intressant att höra honom prata!!! 

Talaren på dagens lunch gav precis den där extremt överklassiga charity-känslan som Rotary ger ibland. Han var där för att prata om deras polio-projekt, Rotary har ju nämligen bestämt sig för att vara de som ska utrota denna hemska sjukdom. Så där står han, i full kostym med blazer nästan lika bling-blingig som min (julgransliknande ja) och pratar om hur Rotary är den frälsande ängeln i de fattiga PAIN (Pakistan, Afghanistan, Indien, Nigeria) -länderna, och visar bild efter bild på glada barn vid volontärbåsen för vaccinet, med STORA leenden. Allt tack vare Rotary. Japp. De är the kings of the world! 

Nu har Jake vart en ängel och gjort middag åt oss, omelett och snickerdoodles till efterrätt, så jag ska dra mig!

comment
skrivet av: Cecilia

Jag hörde om en undersökning som kommit fram till att positiva människor (de som ser det halvfulla glaset) lever längre än negativa människor (de med halvtomma glas).

2009-11-04 @ 18:00:53

comment here:

jag heter
remember me?

e-mail address (will not be published):

url/blogg address:

commentr:

trackback
Who? I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.


Today is , it's
's day today.