"Friends are like hair..."

".. they grow on you." Jo, min kära musikalvän (eller, han jobbade backstage) Forrest har så rätt så rätt. Och han har också rätt att vänner är som hår, som växer och förändras varje dag, men det märker man ju inte från dag till dag utan bara över en längre tid.

 

Det fick mig att börja tänka på hur jag förändrats över de senaste 10 månaderna, och hur det kommer vara att nu gå in i den andra kulturchocksväggen i mitt liv. Vad folk som "been there, done that" ju säger är att den absolut svåraste delen av ett utbyte som detta är att komma tillbaka. Att komma hem. Det är nu bara 3 veckor kvar på den här upplevelsen, och det finns helt enkelt inte ord för hur nervös, nyfiken, glad, ledsen, förvirrad, stressad, ångestfylld, helt överlycklig, förväntansfull - ja simply excited (precis som lagom saknar en korrekt översättning till engelska så fattas det ett ord i svenska språket som står för allt excited representerar här) jag är! De säger att det är nu som den verkliga berg-och-dalbanan tar fart - året har bara varit som en uppvärmning.

 

Men som sagt, jag har förändrats - det hade varit konstigt och rent sagt onaturligt om jag kom hem precis likadan som jag åkte, då skulle det ju inte ens vart mycket mening med att åka! Det är förvånande hur mycket man lär sig om sig själv genom att åka iväg för att lära sig om ett annat land och en annan kultur. Och nu ska det som sagt bli riktigt spännande att komma hem och se vad som är "konstigt" och svenskt, som till exempel att vi spenderar en hel dag mitt i sommaren med blomsterkransar på huvudet, dansande runt en stång som symboliserar... Oh well, jag kommer sakna midsommar hur som helst! Hoppas att ni därhemma får fint väder och att det blir en toppendag! Och käre bror, ha en fantastisk födelsedag!

 

Onsdagen var en fin dag, så gott som alla medverkande i musikalen samlades på en av stränderna i badkläder (oömma, det alggröna vattnet has no mercy) med en gigantisk tårta, miljoner kakor, vattenmelon och hot dogs. Och jello-salad som jag har så svårt för, det ser ut som någon grön smet och påminner mig bara om det som Depp får smetat över hela ansiktet av sminkdamen i början på Edward Scissorhands. Mycket mat, trevligt umgänge och ett fint avsked.

 


comment
skrivet av: Britta

Puss på dig gumman. Förstår mycket väl att allt känns förvirrande men jag tycker att det ska bli otroligt skönt att få hem dig Naima! Även om vi varken hörs eller ses särskilt ofta trivs jag bäst med en Naima i Sverige! Hoppas vi kan samla stjärngänget (BrittaNaimaJohanna) någonting i sommar och bara mysa och prata som bara vi kan göra.



åter igen PUSS!



//Britta

2010-07-01 @ 23:24:05

comment here:

jag heter
remember me?

e-mail address (will not be published):

url/blogg address:

commentr:

trackback
Who? I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.


Today is , it's
's day today.