Livstecken, livstecken!!!

Lugn i stormen Sverige, jag lever än! Det krävs allt mer än några fjuttiga NorCal-stormar med blixt och dunder för att ta kål på viking-Naima! Tyvärr har internetsystemen härikring inte något likt vår starka överlevnadsinstinkt, de kollapsar rent ut sagt efter en dags tungt regn. Så vi har varit utan uppkoppling här i veckan, vilket tillsammans med mitt ovanligt fulla schema förklarar bloggtorkan!

Över till nyhetsredaktionen här på Peacefactory! På förstasidan har vi storscoopet - lilla Naima har nu äntligen tagit sig i kragen och gått med i en symfoniorkester här! Tack vare ett flertal underbara vuxna som kör bil har jag möjlighet till detta, eftersom det är ungefär som om jag skulle åka till Grundsund efter skolan 2 dagar i veckan för att få spela.
Nästa nyhet - tack vare tidigare nämnda orkester så har jag nu tagit min första lektion för en annan cellist, Joel Cohen. Hela cellostämman i princip övertalade mig att göra det, och jag är superglad att jag gjorde det! Han klankade hårt på hur sliskigt och absolut ickebarockt jag spelade Bach-suiterna, och jag får väl lita på honom - efter 12 år i barock-världen i Wien borde man väl vara lite orienterad på området så att säga.
På annons-sidan har vi avslöjandet på min och Dennis lilla kreativa hemlighet! Tisdag den 9:e februari ska Peacefactory materialiseras i en fotoutställning inne på "Wild About Books" (min första värdmammas bokaffär). Rotaryklubben och alla intresserade kommer att bjudas in till detta event, och tillsammans med förfriskningar kommer gästerna kunna gå runt och även köpa tavlorna. Intäkterna kommer att gå till ett projekt som en av damerna i min Rotaryklubb jobbar med, ett "Safehouse", ett hem på hemlig adress dit barn och ungdomar kan komma som antingen har problem hemma eller farit illa på annat sätt och behöver tak över huvudet, mat och en säng att sova i.
På nöjesbladet längst bak i denna lilla imaginära tidning har vi gjort en kortanalys över "the finals" (terminslutproven) som ägde rum denna veckan. Såhär går det alltså till: Du har en 2-timmarsperiod för vart och ett av dina 7 ämnen. Måndagen var ledig, Martin Luther King Jr. Day, tisdagen började med 1st period final. (varje dag varje vecka består av 7 periods med olika ämnen) Jag har ju kör min 1st period, och vi sjöng. Och sen fick vi en kvart på oss att lära oss en sång utantill, som vi sen skulle skriva på ett papper och lämna in. Vi är 65 personer i klassen, och efter hon förklarat vad som skulle hända stängde hon in sig på sitt ljudisolerade rum tills vi var klara. Behöver jag säga mer?
2nd period har jag min Honors English class, den mest seriösa klass jag har. Vi skrev en essay där uppgiften var att diskutera the Puritan society i pjäsen The Crucible i relation till i romanen The Scarlet Letter. 3rd period, U.S. History, hade vi ett vanligt litet prov där man som vanligt fick ha alla anteckningar och uppgifter till hjälp. Period 4 och 5 har jag Drama respektive Public Speaking, och vi gjorde i princip ingenting speciellt alls. Period 6 var ett matteprov - multiple choice. Mycket mysko att ha det efter att hela sin uppväxt ha blivit streamad av hur viktigt det är att bevisa, och visa att man förstått. Här struntar de rent ut sagt om du har förstått, eller om du ens kan det. Har du rätt svar så får du bra betyg liksom. 7th period har jag American Government, och där hade vi ett 100-frågors multiple choice-prov, där vi fick ha våra "anteckningar". Dessa anteckningar var 100 faktameningar som vår lärare skrivit på datorn, numrerat och gett ut till oss på papper. Och när vi gjorde provet var det bara att gå från mening 1 på anteckingspappret till 1 på provet och hitta rätt alternativ.


comment
skrivet av: Lisa

Haha,jobbig skola ni har där i USA! Stackare ;) Här hemma har vi snart slutprov i fysik... :s Och vi får inte multiple choice, ska fan klaga :D Ska FÖRSÖKA låta bli att dö ^^ Pusssssss

2010-01-25 @ 21:27:26

comment here:

jag heter
remember me?

e-mail address (will not be published):

url/blogg address:

commentr:

trackback
Who? I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.


Today is , it's
's day today.