Super Bowl!

Så var den stora dagen äntligen här! Super Bowl 2010! Dagen då alla amerikanare samlas hemma hos varandra, kollar på den sista stora football-matchen för säsongen (kolla in mer här), dricker öl, umgås och fnissar åt de töntiga specialreklamerna som går dagen till ära. Varav hälften gör reklam för Bud Light, Budweiser, eller Doritos (chips).

Nu när jag jag tänker i de banorna måste jag kommentera något på skillnaderna i tv-reklamer jämfört med Sverige. Vi alla vet ju att Amerikansk tv bryter för reklam sisådär... 10 ggr oftare än Svenska, vilket ju är ytterst frustrerande. Men även VAD som visas i reklampauserna är annorlunda. Det är mycket reklam för mat, alltså restaurangkedjor (snabbmat), öl och annan alkohol, tappa-vikt-produkter och mediciner. En klar spegling till hur företagen måste skydda sig från att bli stämda är ju hur läkemedelsreklamerna är 5 minuter långa, och en röst räknar upp alla bieffekter och allt annat som står i finstilt på baksidan på paketet.

Tillbaka till Super Bowl - matchen då alla satsar pengar! Vi hade lite folk över på "Super Bowl Party", det var min Rotary counselor och hans fru, ett till Rotarypar och lite grannar. Och helt galet mycket mat, som vanligt när det gäller min värdfamilj. Men hur som helst, vi serverade "heavy poo-poos" (plockmat på hawaii-språk), jag gjorde lite köttbullar som serverades med mammas lingonsylt! Och jag stog för efterrätten också - vilket var brownies och en liten skapelse ni kan se på bilden nedan. Jag och Carol stog och planerade menyn när jag fick en snilleblixt till efterrättside! Så vad det blev var chokladdoppade chokladbolls-footballs (kalla-de-vad-du-vill-footballs)!!! Och hjälp vilken succé de var! Och det skämtades länge och gott om hur nyttiga de var eftersom hade havregryn i! Riktig amerikanskt sätt att se på saken alltså!





comment

comment here:

jag heter
remember me?

e-mail address (will not be published):

url/blogg address:

commentr:

trackback
Who? I am Naima - someone who loves life, playing the cello, photography, dancing, friends and simply most fun things in this world. After my year as an exchange student in the States I have had my eyes opened for the rest of this globe and all its wonderful people to meet and places to see.


Today is , it's
's day today.